חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כיצד ניתן לטפל ב- OCD בעזרת CBT?

טיפול CBT OCD

OCD, הפרעה טורדנית כפייתית, הינה מחלה המתאפיינת במחשבות טורדניות חוזרות ובלתי נשלטות, הגורמות לחרדה. אנשים הסובלים מההפרעה מנסים להתגבר על המחשבות באמצעות התנהגות קומפולסיבית, המתבטאת ביצירת טקסים ופעולות חוזרות, בהתאם לכללים שהם קובעים לעצמם (רחיצת ידיים במשך שעות, בדיקה חוזרת של נעילת דלת, חלונות וכו’).

הפעולות הטכסיות הללו מפחיתות את החרדה, כמובן, רק לזמן קצר.
כך נוצר “מעגל קסמים”, המגביר הן את המחשבות הטרדניות והן את הפעילות הכפייתית שנלווית אליהן.


על פי נתונים סטטיסטיים, כשלושה אחוזים מהאוכלוסייה סובלים מאו סי די, כאשר חלק גדול מהם, חווים פגיעה באיכות החיים, בתפקוד היום יומי ובקשרים החברתיים והבינאישיים.

OCD – גורמים:

  • גורמים תורשתיים – אמנם עדיין לא מצאו את הגן שאחראי על התסמונת, אך מחקרים שבוצעו בתחום, הוכיחו שלילדים להורים הסובלים מאו סי די, יש סיכוי גבוה יותר ללקות במחלה.
  • גורמים סביבתיים – ישנם גורמי מתח (בעיות בזוגיות, פיטורין וכו’) שעלולים לגרום להתפרצות ההפרעה בקרב אנשים שיש להם נטייה תורשתית או לחילופין, להגביר תסמינים לאלו שכבר סובלים מהמחלה
  • גורמים ביולוגיים – מחקרים מצאו קשר בין רמות נמוכות של סרוטונין להופעת הסימפטומים של או סי די.

OCD – תסמינים:

טווח התסמינים (ומידת עוצמתם) רחב ומשתנה מחולה לחולה, בהתאם לאופי הבעיה ולמידת חומרתה.
בין התסמינים השכיחים ניתן למנות:

  • פרפקציוניזם – פחד מטעויות
  • פחד מלכלוך ומחיידקים
  • פחד מלגרום נזק למישהו אחר

המחשבות הטורדניות מובילות גם לסוגים שונים של התנהגות כפייתית, כאשר השכיחים מביניהם:

  • סידור חפצים בסדר קבוע ולפי כללים שנקבעו על ידי החולה
  • בדיקה חוזרת ונשנית של דלתות, חלונות, כיריים ועוד
  • רחיצת ידיים במשך שעות

טיפול ב- OCD:

בחמש עשרה שנים האחרונות חלה פריצת דרך בכל מה שקשור לתהליך ההחלמה, הודות לטיפול הייחודי בשיטת CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי)
בניגוד לשיטות טיפול אחרות (פסיכואנליזה ושיטות פסיכותרפיות נוספות) המתמקדות בדיון בבעיות המטופל, טיפול CBT הינו פרו-אקטיבי. במסגרת הטיפול משתף המטפל את המטופל בזיהוי המחשבות הטורדניות והסימפטומים ובתכנון טקטיקות מעשיות להתמודדות יעילה עם הבעיה.
התכנית הטיפולית כוללת טיפול בחשיפה ומניעת תגובה (ERP)

  • השלב של החשיפה כולל הכנה משותפת של רשימה, המפרטת את התסמינים מהם סובל החולה וחשיפה הדרגתית ומבוקרת (ולעיתים דמיונית) לאותם מצבים מעוררי חרדה. החשיפה מסייעת להפחתת החרדה באמצעות “הרגלה” (הסתגלות והתרגלות למצבי החרדה). בשלב הזה מקבל המטופל “שיעורי בית” במטרה להתמודד עם הסימפטומים גם בסיטואציות מחוץ לחדר הטיפולים – בבית ספר, בעבודה, בבית, ברחוב ועוד
  • החלק של מניעת התגובה מתייחס להתנהגות הכפייתית. מטרת הטיפול ללמד את המטופל להתנגד לצורך לבצע את הפעילות הטכסית, עד להפסקה מוחלטת.

CBT הינו טיפול קצר מועד, אקטיבי, יעיל ומכוון מטרה. מחקרים שבוצעו בתחום הוכיחו את יעילותו הרבה בטיפול בחרדות בכלל ובטיפול ב- OCD בפרט.

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד”ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן