חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סוגי טיפול בחרדות

חרדה היא מצב נפשי משתק. אנשים רבים באוכלוסיה סובלים מחרדות ברמות משתנות. לא כל דאגה היא חרדה. אבל אם המחשבות כל הזמן נודדות לכיוון הדאגות, אם נדמה כל הזמן שדברים רעים עומדים לקרות, אם התחושה היא שקטסטרופה ניצבת בפתח ואי אפשר להתרכז בשום דבר אחר – אזי ייתכן כי מדובר בהפרעת חרדה וכדאי לטפל בה ולא לתת לה לצמוח ולהעמיק אחיזה. זה מצב לא פשוט שעלול לפגוע קשות באיכות החיים. אך לא חייבים לחיות עם חרדות – ישנן דרכי התמודדות וסוגי טיפול בחרדות שמשנים לגמרי את התמונה.

  • מהם הטיפולים העיקריים המוצעים היום לטיפול בחרדה?
  • ישנם רבים – אך המרכזיים הינם שלושה סוגי טיפול בחרדות הנפוצים ביותר ונחשבים ליעילים ביותר, לחוד או משולבים.


טיפול פסיכודינאמי – הטיפול הפסיכולוגי המסורתי:

טיפול דינאמי הוא טיפול בחרדה המתקיים לרוב בפורמט של פגישות שבועיות במסגרת זמן שאינה מוגדרת מראש, בהן מדברים וחוקרים את המקור לחרדות, את הגורמים הנפשיים והסביבתיים, ובאמצעות כך לאט ובטוח מגיעים לשורש הבעיה ומכאן להקלה ופתרון.

עיקר הטיפול הדינאמי הינו שיחות מעמיקות, ניתוח עדין ומעמיק של סיטואציות שונות בחיים, חוויות הווה ועבר, רגשות ומחשבות. "שיעורי הבית" היחידים למעשה הינם העיבוד האישי של כל אחד – של מה שנאמר והתגלה בכל שיחה. הרעיון הוא ללכת כמה שיותר אחורה וכמה שיותר לעומק בבחינת הרגשות ודפוסי החשיבה כדי להגיע לנקודות הרגישות שמהן התחילו לנבוע הבעיות. זהו טיפול ארוך טווח ומעמיק, ונחשב ליעיל בחלק מהמקרים אם כי לא נטול חסרונות.

בין חסרונותיו בראש ובראשונה – פרק הזמן הארוך אשר לוקח הטיפול ואיתו גם זמן ההקלה שמגיע לאט. לעיתים טיפול שכזה נפרש על פני שנים. על כן לעיתים קרובות משלבים טיפול תרופתי עם טיפול פסיכודינאמי. חיסרון הטיפול הארוך מתבטא גם בעלותו הגבוהה.

חיסרון נוסף אם כי פחות שכיח, הינו העובדה כי התעסקות כל כך מורחבת ומעמיקה בשורשי החרדות עלולה בסופו של דבר ליצור אפקט הפוך ובמקרים מסוימים להגביר את החרדות.

היתרונות הם כמובן חקירה וטיפול בבעיה מן השורש עם השפעה לטווח ארוך. כמו גם, הקשר היציב והתומך שנוצר עם המטפל, אשר מהווה סוג של עוגן לאורך תקופת הסבל.

 טיפול תרופתי – פסיכיאטרי:

טיפול תרופתי נפוץ מאוד כטיפול מיידי בחרדה מתפרצת ומשתקת. במידה וחרדות עולות על גדותיהן ומפריעות לניהול אורך חיים תקין, ניתן לערוך אבחון אצל פסיכיאטר מורשה אשר מתאים תרופות במינונים מתאימים לטיפול מיידי בבעיה. לטיפול תרופתי לרוב לוקח כמה שבועות להתחיל להשפיע באופן מהותי ולרוב לוקחים אותו פרק זמן שמגיע אף לשנה או שנים. יתרונו המובהק הוא המהירות היחסית בה מגיעה ההקלה המורגשת וכן מחירן יחסית אינו יקר מאוד. בנוסף, זמן הטיפול מוגדר באופן ברור בצמוד לסימפטומים. כל עוד יש סימפטומים, לוקחים את התרופות. חסרונותיו הידועים הינם קודם כל תופעות לוואי של התרופות (היום יש שיפור משמעותי בנושא אולם עדיין ישנן תופעות לוואי). בנוסף, דובר לא מעט על אופציה כי התרופות ממכרות. המשמעות היא, שברגע שמפסיקים לקחת את התרופה החרדה מיד חוזרת ואף מופיעה באופן יותר מורגש ועוצמתי מאשר לפני התרופות. ואולי החיסרון הגדול ביותר – הוא העובדה שהתרופות לא מטפלות בגורמים לבעיה אלא בתסמינים בלבד. ועל כן מדובר במזור ולא פתרון קבוע.

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (טיפול CBT):

טיפול CBT נחשב היום לטיפול היעיל ביותר נגד חרדות. הטיפול מיועד לתת מענה ממוקד ויעיל לתופעות החרדה (התקפי פאניקה, תסמינים גופניים קשים כמו נדודי שינה ואחרים) ולהקל משמעותית על הסימפטומים המסוימים שמקשים על חייו של המטופל ופוגעים בתפקודו. זאת באמצעות זיהוי הדפוסים המחשבתיים שגורמים למחשבות דאגנות אובססיביות, ומאידך טיפול ברובד ההתנהגותי – התגובות לחרדה, הפעולה בה נוקטים כדי להתמודד איתה, החלפת התגובות האוטומטיות בתגובות בונות ושכלתניות.

אורח הטיפול: בטיפול CBT, לאחר שלב האבחון נבנית תכנית עבודה מותאמת לכל מטופל ובנויה באופן מדורג ומובנה מאוד. בכל מפגש כאמור מקבלים "שיעורי בית" לצד כלים תומכים – טכניקות שונות לביצוע שיעורי הבית. הרעיון הוא להיחשף בצורה הדרגתית ומבוקרת לאתגרים שמרכיבים את היומיום שלכם כאן ועכשיו, כל אחד והאתגרים האישיים שלו.

יתרונות השיטה הם ברורים. מדובר בטיפול ממוקד מחד אך מעמיק מצד שני ועל כן יעיל, שמוגדר מראש בזמן. תכנית הטיפול ידועה ומוגדרת מראש בין המטופל למטפל, ולרוב לוקחת בין 10 ל-20 מפגשים. כמובן שזה מצמצם גם את העלויות.

במקרים קשים ניתן, כמו בטיפול פסיכודינאמי, לשלב טיפול CBT עם טיפול תרופתי. כדי להשקיט את הסימפטומים ולאפשר למטופל להיות פנוי ורתום לתהליך.
להסבר נוסף על טיפול CBT >>

טיפול עצמי CBT

שיתוף המאמר:

לפודקאסט "בריא בראש":

אין מטפל קרוב באיזור שלך?

אין לך זמן או כסף להגיע לטיפול פרטי?

לא נוח לך לדבר עם מישהו על הבעיות שלך? 

קורס אינטרנטי בהנחיית ד"ר אוהד הרשקוביץ מלמד אותך להתגבר על החרדות ולשפר את החיים מקצה לקצה

טיפול CBT בסקייפ - דר` אוהד הרשקוביץ - פסיכולוג
דילוג לתוכן